برای خرید لوازم جانبی و دیجیتال می توانید به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید، نیازی به تماس نیست
جمع کل : 1,740,000 تومان تعداد : 1
  • مودم همراه ( جیبی) d-link مودم همراه ( جیبی) d-link
    2,077,574 تومان تعداد : 1

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر و تفاوت آنها از 6 بعد

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر و تفاوت آنها از 6 بعد
1402-01-20 0

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر و تفاوت آنها از 6 بعد

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر و تفاوت آنها از 6 بعد، چیلر به دستگاهی گفته میشود که حرارت که از مایع که معموال آب است (تقطیر یا تبخیر یک مبرد ) گرفته که طی مراحل تراکم بخار یا جذب آن ، گرما را طی جریان مبرد مشخصی دفع میکند. سپس این جریان که درون یک مبدل حرارتی انجام میشود، جهت خنک کردن آب مورد استفاده قرار میگیرد . این آب برای خنک کردن هوا ساز یا دستگاهها میتواند استفاده شود. این مایع اگر جذب شود باید یا به محیط خارج دفع شود یا برای گرمایش مورد استفاده قرار بگیرد. بطور کلی چیلر گرما را از یک محیط گرفته و به محیط دیگری منتقل میکند . محصول خروجی چیلر آب سرد است. معرفی چیلر

 

 

انواع چیلر

  به طور کلی چیلرها از نظر نوع عملکرد به دو دسته تشکیل میشوند:

  • چیلرهای جذبی
  • چیلرهای تراکمی

چیلرها به شکل دیگری تقسیم بندی میشوندکه اساس آن شکل خنک شدن مبرد است ، که به سه دسته هوای خنک ، آب خنک و تبخیری تقسیم میشند. چیلرهای تراکمی از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی از انرژی حرارتی برای ایجا و برودت سرما استفاده میکنند.  

چیلرهای تراکمی

  چیلرهای تراکمی دستگاهی هستند که با استفاده از سرد کردن آب تولید سرما میکنند.از آب سرد تولید شده برای تهیه هوای مطبوع تابستان در فن کویل ها و هوا ساز استفاده میشد. چیلرهای تراکمی از نظر نوع کندانسور ، اپراتور ، کمپرسور و کاربرد و درجه دمای عملکرد دارای تنوع بسیاری هستند و از اجزای اصلی تشکیل دهنده چیلرهای تراکمی میباشند. ظرفیت چیلرهای تراکمی از 2 الی 2000 تن سرمایش طراحی و تولید میشود. همچنین از چیلرهای تراکمی میتوان در هر محیط و شرایط آب و هوایی استفاده کرد. اجزای اصلی تشکیل دهنده چیلر تراکمی عبارتند از :

  • کمپرسور
  • کندانسور

  کمپرسور: کار کمپرسور فشرده سازی مبرد است که مبرد به شکل گاز وارد کمپرسور میشود و با فشار دمای آنرا افزایش میدهد و از راه لوله به هوای خنک یا مبدل آب خنک به کندانسور منتقل میکند. کنداسور : در چیلر تراکمی دو نوع کندانسور وجود دارد :

  • کندانسور آبی (آب خنک)
  • کندانسور هوایی (هوای خنک)

کندانسور آبی : از مبدل پوسته و لوله تشکیل شده که درون لوله ها مبرد و اطراف لوله ها آب عبور میکند . برای اینکه مبرد از حالت گاز به مایع تغییر کند ، آب حرارت باالی مبرد را میگیرد . این آب خودش نیاز به خنک کاری دارد و با استفاده از پمپ به برج خنک کننده منتقل میشود تا در برج مجددا خنک شود و به کندانسور برگردد. کندانسور هوایی : در کندانسور هوایی بجای آب از هوا استفاده میشود . این هوا توسط فن از اطراف لوله ها حرکت میکند و حرارت را از مبرد میگیرد سپس گاز آنرا به مایع تبدیل میکند.  

چیلر های جذبی

  چیلرهای جذبی: در چیلر های جذبی که طی یک سیکل دائمی که سیکل جذبی گفته میشود از منابع گرمایی مانند شعله مستقیم گاز یا بخار داغ ، آب را خنک کرد و به واحد های ساختمانی یا صنعتی یا هوا ساز جهت خنک کردن منتقل میکنند. از چیلرهای جذبی بیشتر در واحدهای بزرگ مسکونی - تجاری اداری - تفریحی و فرهنگی استفاده میشود. در چیلرهای جذبی انری مورد نیاز و اصلی انرژی گرمایی حاصل از سوختن گازوئیل یا گاز طبیعی است اما برای تولید سرمایش به انرژی برق هم نیاز دارد. در نتیجه در چیلرهای جذبی مصرف برق پایین و مصرف سوخت بالا میباشد و در شهرهایی با رطوبت بالا نمیتوان استفاده کرد . اما چون چیلر های جذبی از انرژی برق کمتری استفاده میکنند ،استفاده از چیلرهای جذبی بیشتر از چیلرهای تراکمی است. چیلرهای جذبی به دو دسته تقسیم میشوند:

  • چیلرهای جذبی تک اثره
  • چیلرهای جذبی دو اثره

چیلرهای جذبی تک اثره : مبرد مورد استفاده در این چیلرها آب مقطر است که با کمک فرایند تقطیر و تبخیر آب موجب جذب گرما میشوند. چیلر جذبی تک اثره دارای دو بخش است که بخش پایینی چیلر اپراتور است و ابزوربر را در خود جا میدهد. چیلرهای جذبی دو اثره : از چیلرهای جذبی دو اثره برای هدر رفتن انرژی کمتر و کاهش میزان مصرف انرژی استفاده میشود و کاربرد بیشتری دارد . حفظ و بکارگیری انرژی هدر رفته در سیستم دلیل تولید این نوع چیلرها شده است.  

تفاوت چیلرهای تک اثره و دو اثره

  چیلرهای جذبی تک اثره و دو اثره از نظر نحوه عملکرد و سیکل شباهت زیادی با هم دارند.تنها تفاوت آنها در این است که چیلر جذبی دو اثره با محلول لیتیوم بروماید کار میکند و در دو مرحله انجام میشود . ابتدا در ژنراتور دما با غلیظ کردن دما باال میرود و در مرحله دیگر انجام همین فرآیند است که دما پایین میاید. در اولین مرحله که دما بالا میرود ، گرمای حاصل از آب داغ که در دیگ اصلی است غلیظ میشود سپس ژنراتور دمای پایین با استفاده از بخار مبرد خروجی ژنراتور دما بالا ، عملیات غلیظ شدن را ادامه میدهد  . همین امر موجب استفاده بیشتر از چیلرهای دو اثره شده است. همانطور که در چیلرهای دو اثره توضیح دادیم قسمتی از آب تبخیر شده در ژنراتور با دمای پایین و در مرحله دیگر بخشی از گرمای خود را برای غلیظ کردن بیشتر ماده جذب کننده میدهد به انتقال دمای کمتری برای تقطیر در کنداسور نیاز دارد . به همین دلیل در چیلر های دو اثره برج خنک کننده ظرفیت کمتری نسبت به تک اثره دارد. بازدهی در مدلهای چیلر دو اثره تقریبا دو برابر تک اثره است و همین موضوع باعث محبوبیت آن در بازار شده است.  

اجزای تشکیل دهنده چیلرهای جذبی

  • اواپراتور
  • جاذب یا ابزوربر
  • ژنراتور
  • کندانسور

اواپراتور : وظیفه اصلی اواپراتور سرد کرد آب است. آب مقطر موجود توسط نازهای آب موجود به شکل پراکنده در میاید . داخل اواپراتور محیط خالء نامی هست که بخار را جذب میکند . سپس آب مقطر پراکنده شده حرارت موجود در محیط را میگیرد و به شکل گاز یا بخار درمیاورد. به این ترتیب گرما از آب چیلر گرفته میشود. جاذب یا ابزوربر : وظیفه جاذب خفظ و نگهداری از ابقاء و فشار اواپراتور در محیط خالاء است. ژنراتور : در این قسمت محلول لیتیوم بروماید به شکل غلیظ تبدیل میشود. کندانسور : در این قسمت بخار آب آزاد شده در ژنراتور دوباره به حالت مایع در می آید.  

داکت اسپلیت چیست

  داکت اسپلیت یک نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی است که در بسیاری از ساخت و سازهای مسکونی و اداری و تجاری مورد استفاده قرار میگیرند. انواع داکت

   داکت اسپلیت ها از دو بخش تشکیل شده اند:

  • یونیت خارجی(کمپرسور)
  • یونیت داخلی(هواساز )

یونیتهای خارجی بصورت توکار در سقف کاذب بکار گذاشته میشود و با استفاده از کانال کشی یا مستقیم هوا را به سایر مکانها انتقال میدهد. در داکت اسپلیت ها سرمایش و گرمایش بوسیله حرکت هوا در یونیت های داخلی یا همان هوا ساز با مکش هوا به داخل صورت میگیرد. عملکرد سرمایش کامال شبیه کولرهای گازی است و عملکرد گرمایشی با استفاده از کویل های آب گرم است.  

انواع داکت اسپلیت ها

  انواع داکت اسپلیت ها عبارتند از: داکت اسپلیتها در دو نوع معمولی و اینورتر دار تولید میشوند که در نوع معمولی دور موتور ثابت است و موتور بصورت دائم کار میکند و حتما باید خاموش و روشن شود که همین امر باعث پر مصرف بودن آن در انرژی میشود. اما در نوع اینورتر دار به حسگرهای داخلی مجهز است . موتور بصورت اتوماتیک کار میکند یعنی تعداد دور و قدرت کمپرسور با توجه به دمای محیط تغییر میکند. (مواقعی که محیط خنک میشود دور موتور کم و زمانیکه هوا گرم میشود دور موتور زیاد میشود همین امر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی میشود.)  

نحوه کار کردن داکت اسپلیت ها

  کار کردن داکت اسپلیت ها کامال شبیه کولر گازی میباشد و تفاوت جدی با یکدیگر ندارند. اما اثر گرمایشی آن به روش دیگری انجام میشود.به اینصورت که مبرد گازی در یونیت خارجی گرم میشود و از طریق لوله مسی به یونیت داخلی و کویل های موجود هدایت میشود . این هوا که قبال پردازش شده ودمای آن گرم شده از طریق کانال یا فن به اتاق انتقال پیدا میکند. دیگر عملکرد گرمایشی به اینصورت است که آب گرم از پکیج و موتورخانه داخل یونیت داخلی میشود که هوای موجود در یونیت داخلی با کویل گرم تماس پیدا میکند و باعث افزایش دما میشود. سپس از طریق کانال و شیر وارد مکان مورد نظر میشود. برای مقایسه و تفاوتهای چیلر و داکت اسپلست ابتدا به ساختار چگونگی عملکرد و انواع هر کدام پرداختیم.  نحوه کار کردن داکت اسپلیت ها 

 

 تفاتهای چیلر و داکت اسپلیت را از 6 بعد مختلف

 

تفاوت آنها از بعد قیمت

  ابتدا یک آپارتمان مسکونی با طبقه تک واحدی که متراژ هر کدام 250 متر مربع است و 200 متر مربع مفید برای تهویه هوای مطبوع در نظر بگیریم هر واحد دارای 4 اتاق خواب استکه 3 اتاق با متراژ 18 متر مربع و یک اناق با متراژ 25 متر مربع و یک پذیرایی با متراژ 70 متر مربع.برای هر واحد برودت مورد نیاز 6 تن تبرید برابر با 72000 بی تی یو بر ساعت میباشد. برای چنین متراژی سیستم داکت اسپلیت منطقی نیست چون هر واحد مسکونی از فضاها و اتاق های متعدد درست شده و نیاز نیست در همه مکانها همزمان تهویه انجام شود. با توجه به اینکه با داکت اسپلیت هر مکانی که به دستگاه متصل است همزمان گرم یا سرد میشود بهتر است از دو دستگاه داکت اسپلیت برای همچین متراژی استفاده کنیم. ما در این متراژ به دو دستگاه داکت اسپلیت 36000 تن تبرید نیاز داریم. پس هزینه برای خرید دو دستگاه داکت اسپلیت زیاد میشود.هزینه برق هم با توجه به اینکه دستگاه معمولی یا اینورتر دار باشد تغییر میکند. نکته دیگر که خیلی مهم است داکت اسپلستها برای گرمایش از کویل آب گرم استفاده میکنند. داکت اسپلیت را در حالت عادی میتوتن در حالت گرمایشی قرار داد ولی در این حالت دستکاه برای گرمایش هوا از برق استفاده میکند که در اینصورت ضمن اینکه هزینه برق زیاد میشو اسهالک دستگاه هم باال میرود چون کمپرسور دستگاه هم در تابستان و هم در زمستان کار میکند. اگر از سیستم چیلر استفاده کنیم ، چیلر یک سیستم سرمایشی مرکزی است و به فن کویل ها متصل میشود.یک چیلر برای کل این واحد در نظر گرفته میشود.احتمال اینکه تمام واحدها همزمان در تمامی مکانها به تهویه نیاز داشته باشند کم است به این دلیل به یک چیلر با 24 تن تبرید نیاز است. وقتی از چیلری با دو مدار استفاده کنیم مانند این است که از دو چیلر مجزا در یک شاسی استفاده میشود در این زمان وقتی توان سرمایشی کمتر از 50 درصد باشد یکی از این دو مدار کار میکند و دیگری خاموش میشود.بدین صورت هزینه برق بطور قابل توجهی کم میشود. به دو نکته دیکر که خیلی مهم است میپردازیم اول اینکه داکت اسپلیتها برای گرمایش به کویل آبگرم و لوله کشی جداگانه نیاز دارند اما فن کویلها هم عمل سرمایش و هم عمل گرمایش را انجام میدهند. فقط کافیست در تابستان آب سرد در از چیلر به فن کویل ها منتقل شود جریان پیدا کند و در زمستان آب گرمی که از موتورخانه یا پکیج منتقل میشود در فن کویلها به گردش دربیاید. مهمترین نکته تفاوت چیلر و داکت اسپلیتها در قیمت آنهاست در انتخاب افراد بسیار اهمیت دارد اما نکات دیگر برای آسایش مطلوب باید در نظر گرفته شو که از نظر فنی بسیار مهم هستند.  

تفاوت از بعد اجرا و نصب :

  برای خرید یک سیستم تهویه مطبوع فقط هزینه خرید دستگاه مد نظر نیست بلکه باید هزینه اجرا و نصب آنرا هم در نظر بگیریم. مهمترین هزینه ها برای استفاده از داکت اسپلیتها عبارتند از : بین یونیت داخل و خارج ساختمان لوله کشی مسی و عایق کاری آن انجام میشود.برای دیده نشدن یونیت خارجی آنرا روی پشت بام نصب میکنند که همین موضوع باعث بیشتر شدن متراژ لوله مسی میشود و هزینه بر میباشد. کانال کشی در واحدها بین یونیت داخلی و سایر مکانها ( اتاقها و سالن ها ) و عایق کاری آن . زمانیکه دمای مود در یونیت داخلی به حد مطلوب برسد با استفاده از کانال های اجرا شده در محیط توزیع میشود. لوله کشی آبگرم بین موتور خانه یا پکیج و کویل آبکرم هوا ساز یا یونیت داخلی.  

تفاوت از بعد سیستمهای مکمل:

  منظور از سیستمهای مکمل این است که آیا این سیستمها قادر به تولید گرما هستند یا خیر. در هر دو این سیستمها )داکت اسپلیتها و چیلر ( عمل گرمایش توسط آبگرم موتور خانه یا پکیج انجام میشود. در فن کویل ها به یک کویل آبگرم مجزا نیاز نیست . اکر به لوله ورودی فن کویلها آب سرد متصل شود عمل سرمایش و اکر آب گرم متصل شلود عمل گرمایش انجام میشود اما در داکت اسپلیتها برای عمل گرمایش به ازای هر دستگاه باید یک کویل آب گرم داشته باشیم. پس سومین تفاوت داکت اسپلیت و چیلر از این 6 بعددر رابطه با عدم نیاز به سیستم مکمل برای عمل گرمایش است.  

تفاوت از بعد توان حد اکثری :

  چهارمین تفاوت این دو سیستم از نظر حجم تحت پوشش و ظرفیت و مساحت است. در داکت اسپلیت حداکثر تناژ تربید با چیلر کمتر است . در داکت اسپلیتها حداکثر از 5 تن تبرید استفاده میشود مثال اگر ساختمانی به 20 تن تبرید نیاز داشته باشد باید از 4 دستگاه جداگانه استفاده کرد ، اما ظرفیت چیلها از 10 تن تربید شروع میشود و توان حداکثری آنها به 1000 تن تربید میرسد. در واحدهای کوچکتر از مینی چیلر استفاده میشود اما در تناژهای باال پیشنهاد ما چیلر است. پس چهارمین مورد از این 6 بعد برای این سیستمها حداکثر ظرفیت تولید سرمایش آنها میباشد.  

تفاوت از بعد تنظیم رطوبت :

  پنجمین تفوت این دو سیستم از نظر تنظیم رطوبت ورودی به داخل ساختمان است. داکت اسپلیت زمانی باعث کاهش رطوبت در تابستان میشوده در حالت سرما دهی مبرد داخل کویل های اپراتور میشود . ولی در سیستم چیلر بصورت پکیج یونیت یا اتصال به هواساز استفاده میشود که میتوان در هواساز رطوبت را زیاد یا کم کنیم و در زمستان و تابستان رطوبت دلخواه را تنظیم کرد.  

تفاوت از بعد پاکسازی هوا و صدا:

  ششمین مقایسه این دو سیستم از نظر فیلتر کردن هوا انجام میشود. سایز یونیت داخلی داکت اسپلیت نسبت به هواساز چیلر کوچکتر است و چون در زیر سقف کاذب متصل میشود برای افزایش آنها با مشکل مواجه هستیم . تنها راهی که میتوان از ورود گرد و غبار و ذرات درشت به داخل یونیت داخلی داکت اسپلیت جلوگیری کرد این است که از فیلترهایی که معموال از جنس فلز و بصورت دو یا سه لایه هستند استفاده کرد ولی در دستگاه هوا ساز چیلر هر نوع فیلتری متناسب با نیاز میتوان در مسیر هوا متصل کرد و با نصب فیلترهای اولپا و هپا به میزان 99/99 درصدی هوای مطبوع و پاکیزه رسید. آسایش و آرامش همسایه و خودمان یکی دیگر از نکات مهم در تفاوت این دو سیستم است. در سیستم داکت اسپیلیت صدا فن یونیت خارجی خیلی بیشتر از چیلر است.   تفاوت چیلر با داکت اسپلیت

 

 

جمع بندی

باتوجه به این مقاله متوجه شده اید که برای خرید و اینتخاب این دو سیستم بستگی به فاکتورهای زیادی است مانند شرایط آب و هوایی - مساحت و هزینه ای که میخواهید برای خرید صرف کنید.پسر بهتر است برای خرید با یک مشاور خرید و کارشناس تهویه هوا مشورت کنید.برای خرید آسان و مطمئن سایت  banehsara.com  را پیشنهاد مکنیم.

نظر خود را ارسال کنید
1
فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی بانه سرا

مشاوران بانه سرا در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات مشتریان گرامی خود می باشد

مشاوره و راهنمایی ناصری 09187555638