برای خرید لوازم جانبی و دیجیتال می توانید به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید، نیازی به تماس نیست
جمع کل : 1,740,000 تومان تعداد : 1
  • مودم همراه ( جیبی) d-link مودم همراه ( جیبی) d-link
    2,078,886 تومان تعداد : 1

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی (اسپلیت) و شناخت 5 تفاوت آنها

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی (اسپلیت) و شناخت 5 تفاوت آنها
1402-01-20 0

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی (اسپلیت) و شناخت 5 تفاوت آنها

  مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی (اسپلیت ) و شناخت 5 تفاوت آنها: برای کسانیکه قصد خرید دستگاه داکت اسپلیت یا کولر گازی ( اسپلیت )  را دارند بررسی تفاوت های آنها بسیار مهم است و خریداران سوالات پر تکراری دارند . سیستم های کولر گازی و داکت اسپلیت هر دو از سیستم های تولید هوای مطبوع هستند از نوع انبساط مستقیم هستند که استفاده از آنها بسیار رایج شده و توانسته اند بین افرداو کارفرمایان معروف شده و توجه جلب نمایند . این دو سیستم در زمان گرما هوا را برای ما خنک و دلپذیر میکنند اما تفاوت های بسیار با یکدیگر دارند و حتی با توجه به نصب مکانی آنها ممکن است این تفاوت ها افزایش داشته باشد . پس ابتدا به بررسی و نحوه عملکرد هر کدام از این سیستمها میپردازیم.  

کولر گازی (اسپلیت)

  کولر گازی ( اسپلیت ) یک سیستم تهیه مطبوع هوا میباشد و قسمت اپراتور داخل ساختمان نصب می شود  و بخشهی دیگر از جمله کمپرسور داخل یونیت خارجی ( کندانسور ) قرار میگیرند . جهت برقراری ارتباط بین اپراتور و یونیت خارجی از لوله های مسی استفاده میشود . برای اینکه کمپرسور داخل یونیت خارجی قرار دارد صدا از محیط اطراف آن دور میشود بنابراین کولر گازی نسبت به بقیه صدای کمتری به داخل ساختمان دارد .  

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یک نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی است که در بسیاری از ساخت و سازهای مسکونی و اداری و تجاری مورد استفاده قرار میگیرند.

  • یونیت داخلی
  • یونیت خارجی

یونیتهای داخلی بصورت توکاردر سقف کاذب بکار گذاشته میشود و با استفاده از کانال کشی یا مستقیم هوا را به سایر مکانها انتقال میدهد. در داکت اسپلیت ها سرمایش و گرمایش بوسیله حرکت هوا در یونیت های داخلی یا همان هوا ساز با مکش هوا به داخل صورت میگیرد . عملکرد سرمایش کاملا شبیه کولرهای گازی است و عملکرد گرمایشی با استفاده از کویل های آب گرم است. 

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی

 

 

انواع داکت اسپلیت ها

  • مععمولی
  • اینورتر دار

داکت اسپلیتها در دو نوع معمولی و اینورتر دار تولید میشوند که در نوع معمولی دور موتور ثابت است و موتور بصورت دائم کار میکند و حتما باید خاموش و روشن شود که همین امر باعث پر مصرف بودن آن در انرژی میشود. همچنین دارای دو گرید مصرف انرژی A و B  است که موقع خرید باید به آن توجه کنیم .  اما در نوع اینورتر دار به حسگرهای داخلی مجهز است. موتور بصورت اتوماتیک کار میکند یعنی تعداد دور و قدرت کمپرسور با توجه به دمای محیط تغییر میکند . (مواقعی که محیط خنک میشود دور موتور کم و زمانیکه هوا گرم میشود دور موتور زیاد میشود )  همین امر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی میشود . از نکات مهم و قابل توجه برای استفاده ار کولر گازی  اسپلیت ) و داکت اسپیلت عبارتند از :

  • به دلیل پاشیدن مستقیم مبرد به اپراتور و رسیدن دما به نقطه صفر ، از میزان رطوبت هوا به شدت کاسته میشود پس به این دلیل این دستگاه ها بیشتر مناسب مناطق شرجی هستند و در مناطق گرم و خشک سرمایی که از دستگاه تولید میشود سرد و خشک و سوزناک است که برای سیستم تنفس و کلا برای بدن مناسب نیست.
  • زمانیکه رطوبت هوا پایین میاید  از جرم هوا کاسته میشود که در نتیجه باعث کاهش اینرسی گرمایی هوا میشود . این عمل باعث بالا رفتن هزینه های برق میشود .

 

انواع داکت اسپلیت ها

 

مزایای کولر گازی

  • بر خلاف داکت اسلیپها امکان تغییر دما و کنر مستقیم دما در هر اتاق وجود دارد . با توجه به تعداد یونیت های وصل شده میتوان دما را مطابق سلیقه افراد تنظیم کرد . همچنین در سیستم های VRF ویا فن کویل نیز همچین شرایطی وجود دارد.
  • کولر گازی مانند کولر آبی و پکیج  سیستم گرمایش و سرمایش مستقلی از لحاظ  کنترل مصرف انرژی برای هر واحد ایجاد میکند . در صورتیکه در سیستمهایی مانند چیلر و VRF و دیگ آبگرم چنین امکانی وجود ندارد.

 

معایب کولر گازی

  • در ساختمانهایی که دارای مساحت باالا هستند یک یا دو کمپرسور جوابگو  نیاز دمایی ساختمان نیست .
  • استفاده از کمپرسور در کولرهای گازی برای ایجاد گرما مصرف برق را بطور قابل توجهی افزایش میدهد .
  • کولرهای گاازی نسبت به داکت اسپلیتها میزان برق مصرفی بالاتری دارند.
  • در کولر گازی به دلیل عدم استفاده از هوای تازه شرایط برای تهویه مناسب هوا و ایجاد فشار مثبت در داخل ساختمان کاسته میشود . در حالیکه در دیگر سیستم ها مخصوصا داکت اسپلیت ها چنین قابلیتی قابل بهره برداری است .

 

مزایای داکت اسپلیت ها

  • برای هر واحد یک دستگاه مستقل است .
  • هزینه اولیه آن ارزان است .
  • نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارد .
  • استفاده و کار کردن از آن آسان است .
  • دارا طول عمر مناسب میباشد .

 

معایب داکت اسپلیت ها

  • هنگامیکه سیستم در واحد ساختمان روشن میشود  با وجود ترموستات بزرگی که در بزرگترین فضا قرار گرفته همه فضا و اتاقها هم دما میشوند به عبارتی کنترل زوم ندارد و این یکی از بزرگترین معایب داکت اسپلیت ها  میباشد.
  • نسبت به سیستم چیلر و مینی چیلر مصرف برق بیشتری دارد اما مصرف برق آن نسبت به کولر گازی کمتر است.
  • صدای آزار دهنده در اکثر داکت اسپلیپ ها.

در ادامه به تفاوتهای داکت اسپلیت و کولر گازی از 5 تفاوت اصلی آنها میپردازیم.  

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی ( اسپلیت ) و شناخت 5 تفاوت آنها

  • تفاوت دو سیستم از نظر ابعاد اتاق یا مکان مورد نظر :

در داکت اسپلیت ها همزمان گرمایش و سرمایش را انجام میدهد اما در کولرهای گازی سرمایش یا گرمایش یک محیط کوچک امکان پذیر است.  

تفاوت دو سیستم از نظر زیبایی خارج و داخل ساختمان

در داکت اسپلیت ها کانال ها و اپراتور ( یونیت داخلی زیر سقف کاذب متصل میشود ) در معرض دید نیستند و تنها دریچه خروجی از هر کانال قابل مشاهده است . در اکثر موارد یونیت های داخلی را در راهروها و بین اتاقها وصل میکنند و با استفاده از کانال کشی آنرا به قسمت های مورد نظر متصل کرده و در هر قسمت مانند کولر های آبی فقط دریچه خروج هوا در معرض دید عموم افراد قرار میگیرد . یونیت خارجی هم با توجه به مکانیکه متصل میشود در معرض دید افراد قرار میگیرد و چون اکثرا بر روی پشت بام قرار میدهند کمتر در دید عموم میباشد . اما اگر فاصله بین یونیت داخلی و خارجی زیاد باشد سیستم دچار افت راندمان میشود  برای جلوگیری از این رویداد بهتر است یونیت خارجی را در محلی نزدیکتر مانند تراس نصب کرد. در کولرهای گازی یونیت های داخلی به صورت دیواری به دیوار متصل میشوند و بسیار در معرض دید هستند . یونیت های بیرونی یا همان کندانسور عموما در معرض دید هستند و پیدا بودن تعداد زیادی از آنها در یک ساختمان جلوه نا مناسب در نمای بیرونی ساختمان ایجاد میکند. دومین مورد مهم مقایسه این دو سیستم مربوط به  موقیعت مکانی نسب یونیت های داخلی و خارجی آنها می شود . مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی (اسپلیت) و شناخت 5 تفاوت آنها

 

تفاوت دو سیستم از نظر صدای کار کردن دستگاه

سومین مورد تفاوت این دو سیستم تولید صدایی است که از کار کردن دستگاه ایجاد میشود و در اماکنی که به سطح آرامش اهمیت میدهند بسیار مهم است و نقش اساسی دارد . برای دستگاههای تهیه مطبوع داخلی هوا میزان صدای مجاز 65 دسی بل میباشد . صدای کار کردن دستگاههای تهویه هوا هم مربوط به یونیت داخلی و هم یونیت خارجی میشود . مثلا اگر یونیت بیرونی روی پشت بام نصب شود صدای تولید شده از یونیت خارجی کمتر به طبقه های پایین میرسد ولی اگر در تراس قرار بگیرد صدای کار کردن آن به داخل ساختمان منتقل میشود . مخصوصا اگر دستگاه دارای کیفیت خوب و سطح صدای مناسب نباشد . این مورد هم به داکت اسپلیت ها و هم کولرهای گازی مربوط است . در داکت اسپلیت ها صدای اپراتور بدلیل بزرگ بودن اندازه فن نسبت به کولر های گازی بیشتر است و برای کاهش صدا باید از عایق های صوتی و همچنین کانال های انعطاف پذیر استفاده کرد . در کل راه حل های زیادی برای کاهش صدا وجود دارد که بستگی به میزان هزینه دارد .  

تفاوت دو سیستم از نظر قدرت تولید سرمایش و گرمایش :

تفاوت این دو سیستم از نظر میزان و قابلیت سرمایش و گرمایش بسیار اهمیت دارد . با استفاده از یک شیر چهار طرفه در این دو سیستم که باعث معکوس سیکل کاری در سیستم ها میشود میتوان در زمان سرما از آنها برای گرما استفاده کند اما این کار بنا به دلایلی انجام نمیشود . اول اینکه این سیستم ها برای عمل گرمایش دارای قدرت کمی بوده ودیگری اینکه برای گرم کردن از برق استفاده میکنند که در ایران بدلیل مناسب تر بودن قیمت گاز استفاده از این دو سیستم به صرفه نیست . به این دلیل اگر در ساختمانی از کولر گازی استفاده میشود برای گرمایش باید از بخاری یا لوازم گرمایشی دیگر استفاده کرد . اما در سیستم های داکت اسپلیت میتوتن با استفاده و افزودن یک کویل آب گرم ( لوله های پرده دار متعددمخصوص آبگرم ) به یونیت داخلی سیستم و ارسال آبگرم به پکیج گاز سوز یا بویلر موتور خانه ای درون کویل قرار دارد و چرخش فن یونیت داخلی  هوای گرم را با قدرت بالا و بطور مطبوع در فضا پخش کرد .  

تفاوت دو سیستم از نظر تنظیم دما

پنجمین مورد تفاوت این دو سیستم تنظیم دما در هر اتاق است که نکته بسیار با اهمییتی میباشد . در سیستم کولر گازی چون در هر اتاق یک یونیت داخلی  و به ازای هر یونیت داخلی یا یونیت خارجی وجود دارد . دمای هر کدام از دستگاهها را میتوان بطور دلخواه تنظیم  یا خاموش و روشن کرد . در سیستم های داکت اسپلیت  همه اتاق ها و فضای موجود در ساختمان با استفاده از کانال کشی در فضا ی موجود ، کل فضای محیط با هم بطور همزمان گرم یا سرد میشوند چون  این کانال ها به یک یونیت خارجی متصل هستند . در صورتیکه در مسیر هر کانال به هر اتاق از دمپر برقی استفاده کنیم . این دستگاه برای باز و بسته کردن مسیر هوا مورد استفاده قرار میگیرد و با اضافه کردن آن به سیستم هزینه بیشتری برای خرید داکت اسپلیت در پی دارد . پس استفاده از داکت اسپلیت در مکانهایی توصیه میشود که دارای اتاق و سالن مجزا نباشد در کل برای سالن های یک تکه مناسب است . در این مواقع براای اینکه بتوان دما را در کل محیط تنظیم و یکنواخت کرد  پیشنهاد میشود از مینی چیلر یا فن کویل استفاده کرد .  

نتیجه گیری و جمع بندی

برای اینکه بهترین انتخاب را برای خرید یک دستگاه تهویه مطبوع هوا بخصوص در اماکن بزرگ داشته باشید حتما باید بطور دقیقتر و کاملتر بررسی کنید . سیستمهای تهویه مطبوع هوا در صنعت بخاطر نیازهای گوناگون و شرایط موجود متفاوت است . به این دلیل نمیتوان گفت که کولر های گازی نسبت به داکت اسپلیتها برتری  مطلقی دارند یا بلعکس  . اما با توجه به اینکه این دو سیستم تفاوت های زیادی ندارند  همچنین از نظر هزینه و میزان برق مصرفی تفاوت چندانی ندارند  استفاده از کولر گازی در مغازه ها و مکانهایی با مساحت کم  و مسکونی مناسب تر دانست  و در فضاهای متعدد و بزرگتر استفاده از داکت اسپلیت مناسب تر است زیرا از یک یونیت خارجی استفاده میکند ، توصیه میشود. همچنین در هر ساختمان با توجه به متراژ - ارتفاع سقف و... باید مقدار بار گرمایش و سرمایش را محاسبه کرد و پس از بررسی مواردی مانند عدم نیاز و کنترل یا عدم کنترل دما در هر اتاق یا سالن - قیمت دستگاه  - مستقل بودن  و سایر موارد را در نظر گرفت ، بهترین و مناسب ترین سیستم را خریداری کرد.

نظر خود را ارسال کنید
1
فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی بانه سرا

مشاوران بانه سرا در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات مشتریان گرامی خود می باشد

مشاوره و راهنمایی ناصری 09187555638