برای خرید لوازم جانبی و دیجیتال می توانید به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید، نیازی به تماس نیست
جمع کل : 1,740,000 تومان تعداد : 1
  • مودم همراه ( جیبی) d-link مودم همراه ( جیبی) d-link
    2,078,886 تومان تعداد : 1

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از 7 نظر

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از 7 نظر
1402-01-20 0

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از 7 نظر

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از 7 نظر،در این مقاله تصمیم داریم این دو سیستم تهیه مطبوع هوا را از 7 نظر بطور جامع مقایسه کنیم . ابتدا در مورد هر یک از سیستمها و نحوه کار کرد آنها بطور مختصر میپردازیم:  

داکت اسپلیت ها

داکت اسپلیت ها یک نوه سیستم سرمایشی و گرمایشی هستند که دارا دو قسمت یونیت داخلی و یونیت خارجی هستند . یونیت خارجی دستگاهی است که در خارج ساختمان نصب شده است و از کمپرسور و کندانسور تشکیل شده است . یونیت داخلی در داخل ساختمان در زیر سقف کاذب متصل میشود .  

عملکرد گرمایش و سرمایش در داکت اسپلیتها

 یونیت خارجی دستگاه که خارج از ساختمان قرار دارد با فشرده کردن مبرد و انتقال آن به یونیت داخلی فرستاده و یونیت داخلی مانند اپراتور کار انجام مید و مبرد را خنک میکند . با به گردش درامدن فن هایی که در یونیت داخلی طراحی شده اند گرمای را به مبرد منتقل میکنند و باعث خنک شدن هوا داخل ساختمان میشوند . عمل گرمایش در داکت اسپلیتها به این صورت است که با استفاده از دستگاه دیگری مانند پکیج یا بویلر انجام میشود . این سیستم بصورت اتوماتیک گرما تولید نمیکند ولی با استفاده از دستگاههایی که در آن طراحی شده میتوا دمای هوا را خنک یا گرم کرد. عملکرد گرمایش و سرمایش در داکت اسپلیتها

 

 

چیلر

  چیلر به دستگاهی گفته میشود که حرارت که از مایع که معمولا آب است(تقطیر یا تبخیر یک مبرد) گرفته که طی مراحل تراکم بخار یا جذب آن ،گرما را طی جریان مبرد مشخصی دفع میکند. سپس این جریان که درون یک مبدل حرارتی انجام میشود، جهت خنک کردن آب مورد استفاده قرار میگیرد.این آب برای خنک کردن هوا ساز یا دستگاهها میتواند استفاده شود.این مایع اگر جذب شود باید یا به محیط خارج دفع شود یا برای گرمایش مورد استفاده قرار بگیرد. بطور کلی چیلر گرما را از یک محیط گرفته و به محیط دیگری منتقل میکند. محصول خروجی چیلر آب سرد است. چیلر ها خود به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم میشوند. چیلرهای تراکمی دستگاهی هستند که با استفاده از سرد کردن آب تولید سرما میکنند  . از آب سرد تولید شده برای تهیه هوای مطبوع تابستان در فن کویل ها و هوا ساز استفاده میشد. چیلرهای تراکمی از نظر نوع کندانسور،اپراتور ، کمپرسور و کاربرد و درجه دمای عملکرد دارای تنوع بسیاری هستند واز اجزای اصلی تشکیل دهنده چیلرهای تراکمی میباشند. ظرفیت چیلرهای تراکمی از 2 الی 2000 تن سرمایش طراحی و تولید میشود. همچنین از چیلرهای تراکمی میتوان در هر محیط و شرایط آب و هوایی استفاده کرد. در چیلر های جذبی که طی یک سیکل دائمی که سیکل جذبی گفته میشود از منابع گرمایی مانند شعله مستقیم گاز یا بخار داغ ، آب را خنک کرد و به واحد های ساختمانی یا صنعتی یا هوا ساز جهت خنک کردن منتقل میکنند. از چیلرهای جذبی بیشتر در واحدهای بزرگ مسکونی- تجاری اداری -تفریحی و فرهنگی استفاده میشود. در چیلرهای جذبی انری مورد نیاز و اصلی انرژی گرمایی حاصل از سوختن گازوئیل یا گاز طبیعی است اما برای تولید سرمایش به انرژی برق هم نیاز دارد. در نتیجه در چیلرهای جذبی مصرف برق پایین و مصرف سوخت بالا میباشد و در شهرهایی با رطوبت بالا نمیتوان استفاده کرد.اما چون چیلر های جذبی از انرژی برق کمتری استفاده میکنند ،استفاده از چیلرهای جذبی بیشتر از چیلرهای تراکمی است.  

مینی چیلر

مینی چیلر  ( mini chiller ) نوعی چیلر است که از نظر ظرفیت و ابعاد با یکدیگر تفاوت دارند . در کل دارای ابعاد کوچکتری است و به این دلیل ( کوچک بودن ابعاد و ظرفیت )بیشتر در کاگاههای صنعتی و منازل مسکونی  با مساحت کم مورد استفاده قرار میگیرند . سیستم مینی چیلرها بیشتر از نوع تراکمی میباشد و همچنین از سیستم هوا خنک در سیستم مینی چیلر ها استفاده میشود .  

فن کویل ها

فن کویل یا Fcu  یک دستگاه ساده ای میباشد که دارای یک فن و مبدل حرارتی است .  فن کویل ها بخشی از سیستم تهویه مطبوع موجود در ساختمان های مسکونی و تجاری و  کارگاههای صنعتی و … است. این سیستم ( فن کویل) دستگاهی است  که دارای قابلیت های گونا گون میباشد . که با مکش هوای موجود، درجه حرارت محیط اطراف خود را تنظیم می کند. این کنترل توسط یک ترموستات یا سوئیچ دستی خاموش/ روشن یا یک انجام می شود. در مرحله آخر جریان هوایی که به درجه مطبوع رسیده ( که به اصطلاح میگویند Conditioned شده است) بصورت مستقیم یا کانال کشی به فضای درونی اتاق منتقل میشود. فن کویل ها از نظر دو معیار دسته بندی میشوند:

  • تعداد مسیر آب
  • ساختار طراحی

در فن کویل ها اولین معیار برای دسته بندی تعداد مسیرهای ورودی و خروجی آب است . که این سیستم بر این اساس به دو دسته دو لوله ای و چهار لوله ای تقسیم میشود. این سیستم از نظر ساختار به زمینی - دیواری - سقفی تو کار - سقفی کاستی - کانالی پر فشار تقسیم مسیشوند. با توجه به ساختار هر ساختمان از یک نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی استفاده میشود. که با تحقیق و کسب اطلاعات مفید و آگاهی کامل از هر کدام سیستم تهویه هوا که پر طرفدارترین آنها به ترتیب عبارتند از چیلر - داکت اسپلیت - فن کویل و ... بتوانین انتخاب درستی داشته باشیم. در ادامه به 7 مقایسه اصلی این سیستمها میپردازیم.  

تفاوت داکت اسپلیت  و مینی چیلر از نظر مستقل بودن دما و کنترل آن

اولین مقایسه داکت اسپلیت و  مینی چیلر از بعد مستقل بودن دما و کنترل دما انجام میشود که بستگی به کنترل دمای یونیت های داخلی دارد . در سیستم داکت اسپلیت تمام فضاهای یک خانه به یک یک اپراتور یا یونیت داخلی متصل هستند پس امکان تغییر دما برای هر محیط بصورت جداگانه امکان ندارد.در نتیجه دمای کا فضای موجود یک دما میباشد و امکان روشن یا خاموش کردن بصورت جداگانه امکان پذیر نیست . تنها در صورتی میتوان در سیستم داکت اسلیپ دمای هر اتاق یا سلن را بطور جداگانه تنظیم کرد که از یک دمپر برقی در داخل هر کانال و قبل از ورود هوا به داخل استفاده کرد که با این کار از ورود هوا و مسیر هوا باغز و بسته میشود. اگر از همچنین کانال هایی موقه نصب و راه اندازی استفاده کنیک هزینه خیلی بالا میرود و باز هم بخوبی نمیتواند دما را تبدیل کند چون دمای هوا قبل از رسیدن به هر کانال یکسان است فقط با باز و بسته شدن دریچه ، دبی دما را تنظیم کرد ولی در سیستمهای مینی چیلر و فن کویل ، فن کویلها بصورت مستقل و جدا گانه دمای هر فضا را تحت کنرل دارند و هر فرد میتواند بصورت جدا گانه دمای اناق خود را تنظیم کرده یا فن کویل ها را خاموش یا روشن کند.تفاوت داکت اسپلیت  و مینی چیلر از نظر مستقل بودن دما و کنترل آن

 

تفاوت داکت اسلیپ با فن کویل و مینی چیلر ار لحاظ لوله و کانال کشی

هزینه کانال کشی های داکت اسلیپ نسبت به مینی چیلر و فن کویل خیلی بیشتر است همچنین سرویس دوره ای وپاکسازی آن سخت تر است . علاوه بر آن اگر در ساختمان نیاز به تغییرات باشد بعلت لوله کشی و عدم وجود کانال استفاده از فن کویل و چیلر راحت تر است. اکثر افراد ابتدا به هزینه اولیه این سیستمها نگاه میکنند اما هزینه اجرای آنرا نادیده میگیرند . هزینه اجرا در سیستمهای داکت اسلیپ مثل اجرای لوله مسی از یک لوله  کشی معمولی آب بین مینی چیلر و فن کویلها بیشتر است.  

تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل و مینی چیلر از لحاظ لوله کشی

سیستم داکت اسپلیت با استفاده از لوله کشی مسی که حاوی مبرد است به یونیت داخلی متصل میشود. حداکثر طول لوله استفاده شده در این مرحله دارای محدودیت است زیرا راندمان آن پایین میاید . این محدودین در ساختمانهایی بلند و بیشتر از 5 طیقه که فاصله بین یونیتهای خارجی که در قسمت پشت بام خانه نصب میشوند یونیت های داخلی بوجود می آید. اما در سیستم مینی چیلر هیچگونه محدودیتی برای حداکثر استفاده لوله کشی وجود ندارد زیرا در این سیستم لوله کشی از نوع لوله کشی آبی است.  

تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل و مینی چیلر از لحاظ سر و صدا

در داخل یونیت داخلی داکت اسلیپها یک فن بزرگ وجود دارد . صدایی که از این فن تولید می شود بیشتر از فن های موجود در فن کویل است . در صورتیکه این سیستم بصورت صحیح نصب نشود میزان تولید صدای آن خیلی زیاد است و مزاحمت ایجاد میکند . اما در صورت نصب اصولی سیستم صدای تولید شده تا حدی کنترل میشود. همچنین میزان این صدا در زمانیکه سیستم کار میکند و اسهلاک آن احتمالا بیشتر میشود . یونیت داخلی سیستم داکت اسلیپ برای اینکه بتواند هوا را با دمای مناسب از  همه کنال ها عبور دهد و به همه جا برساند نیاز به یک فن بزرگ دارد که صدای تولید شده توسط این فن خیلی زیادتر از صدای فن کویل  میباشد.  

تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل و مینی چیلر از لحاظ تامین هوای تازه:

هواساز یک دستگاهی است که از یک طرف بااستفاده از کانال  به اتاق خوابها و سالن هان های هر واحد مسکونی و از طرف دیگر به هوای آزاد و همچنین کانال برگشتی هر واحد راه دارد . ساختمان هایی که نیاز بیشتری به هوای تازه دارند از داکت فن کویل یا هوا ساز استفاده می شود . این دستگاه یا همان فن کویل شبیه هواساز کار میکنند و در صورت نیاز به تامین هوای بیشتر بجای فن کویل دیواری یا زمینی از فن کویل کانالی استفاده میشود و فن کویل کانالی میتواند به چیلر متصل شود. همچنین سیستم داکت اسپلیت توانایی متصل شدن به هوای آزاد را دارد . داکت اسپلیت ها توسط فیلتراسیون و کانال کشی میتوانند هوار مورد نیاز و مطبوع را فراهم کنند . در نتیجه بین این سیستم ها از نظر تولید هوای تازه تفاوت خاصی وجود ندارد.

تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل و مینی چیلر

 

 

تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل و مینی چیلر از لحاظ مستقل بودن

سیستم های گرمایشی و سرمایشی یا بصورت مستقل هستند یا مرکزی . مثلا سیستم پکیج بصورت مرکزی و سیستم موتور خانه بصورت مستقل عمل میکند . منظور از مستقل سیستم این است که مقدار استفاده و هزینه سوخت و مدیریت سیستم به عهده یک واحد است . اما در سیستم مرکزی همه هزینه ها بین تمامی ساکنان تقسیم میشود . داکت اسپلیتها و مینی چیلرها بصورت مستقل عمل میکنند اما چیلر مرکزی جز سیستم های مستقل نیست . در این سیستم یک چیلر برای تمامی واحد ها استفاده میشود . چیلرها با استفاده از لوله کشی آب سرد به فن کویل تمامی واحد ها متصل میشود . هزینه انرژی و تعمیر و نگهداری در این سیستم ها بصورت مشترک بین واحد ها است .  

تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل و مینی چیلر از لحاظ قیمت

در سیستمهای مینی چیلر و فن کویل ها هزینه نسبت به داکت اسپلیت ها بالاتر است . اما در سیستمای داکت اسپلیت هزینه اجرا بیشتر از سیتمهای مینی چیلر و چیلر است . در کل هزینه پایانی سیستم های داکت اسپلیت پایینتر میباشد . استفاده از سیستم داکت اسپلیت برای محیط های بزرگ یا واحد جدا گانه باید از چند داکت اسپلیت استفاده کرد . که در این صورت هزینه چندانی برای خرید یک چیلر و چند دستگاه داکت اسپلیت وجود ندارد .  

نتیجه گیری

دستگاههای سرمایشی و گرمایشی هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که با توجه به نیاز هر ساختمان یکی از سیستمهای تهویه مناسب است . داکت اسپلیت فقط برای فضای یک پارچه که میخواهیم هوا یکسان باشد مناسب است اما برای مکانهای بزرگ و مجزا استفاده از سیستمهای چیلر - مینی چیلر یا فن کویلها مناسبتر میباشد . برای راهنمایی و انتخاب بهتر  و اعتماد بیشتر سایت banehsara.com را معرفی میکنیم .

نظر خود را ارسال کنید
1
فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی بانه سرا

مشاوران بانه سرا در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات مشتریان گرامی خود می باشد

مشاوره و راهنمایی ناصری 09187555638